lengan anak digigit nyamuk... jangan pandang ringan!!!



kanak-kanak memang lazim digigit nyamuk. ini adalah kerana mereka masih belum peka akan keadaan sekeliling samada ada nyamuk atau tidak. bukan kata orang dewasa tak digigit nyamuk. makhluk kecik ni bukan kira kanak-kanak ke deawasa, selagi ada darah yang dia boleh sedut dia bantai jer.

apabila kanak-kanak terutama bayi digigit nyamuk, ia akan meninggalkan satu bintik merah. bintik merah ni gatal sebenarnya. cuma bayui jer tak boleh bagitau betapa gatalnya dia. kalau bayi tu dah besar sikit dan pandai menggaru konfem dia akan garu bintik merah gigitan nyamuk ni.

menggaru tanpa sedar mengakibatkan kulit jadi melecet. kalu kulit melecet akan datang pula penyakit baru seperti jangkitan kuman dan sebagainya.

kesian woo kalau bayi kena gigit nyamuk. cuba bayangkan kalau kita kena gigit dek nyamuk durjana tu. gatalkan. silap-silap kita pun tak tertahan untuk menggaru. haaa gitulah bayi rasa. tambah-tambah lagi dia masuh bayi.

macamana nak hilangkan gatal dan melecet akibat menggaru kesan daripada kegatalan gigitan nyamuk?

aku ada terbaca kat blog sohoque.com tentang minyak herba asmak. minyak ini minyak serbaguna bukan sahaja untuk melegakan penyakit asma malah dapat mengurangkan kegatalan akibat gigitan nyamuk. jika melecet ia akan cepat menyembuhkan bahagian melecet tu.

cubalah.. aku nak order jugak ni kejap lagi...
Reactions

Post a Comment

0 Comments