tips untuk cari jodoh yang baik

macam dah jadi trend sekarang ni. berkahwin kejap jer lepas tu cerai. dulu artis-artis jer dengar cerita-cerita kawin kejap lepas tu cerai ni. tapi sekarang orang biasa-biasa pun ramai. kawin dua tiga bulan lepas tu tak semena-mena cerai.



ini dah jadi macam satu penyakit. senang sangat lafaz cerai. ya memang betul boleh jer nak lafazkan cerai. tapi korang ingat Allah suka ke cerai berai ni? ada hadis kalau tak silap aku tentang perkara halal yang paling dibenci Allah adalah talak (cerai).

aku rasa diorang ni macam tangkap muat jer masa nak kawin dulu. tak ada ke diorang ni baca tips cari jodoh yang baik?. sepatutnya kena la siasat dulu siapa bakal suami atau isteri tu dulu sebelum kawin. macamana perangai dia. siapa keturunan dia. apa kerja dia. macamana pegangan agama dia dan lain-lain lagi.

kalau payah nak cek sendiri selidik dengan orang terdekat dengan bakal pasangan tu. bab perangai contohnya. masa bercinta memang payah nak keluar perangai buruk dia. walaupun bertahun bercinta. lepas kawin baru akan keluar.

tapi pada aku, tips untuk cari bakal jodoh yang baik terutama bakal suami yang akan memimpin keluarga ialah tengok pada pegangan agamanya. tengok macamana dia jaga solat dia.

tips ini paling penting aku rasa. sebab porak porandanya rumahtangga adalah sebab tak jaga solat. kalau solat dijaga insyaAllah tuhan akan jaga dia. terutama suami. sebab suami yang memimpin keluarga. kalau suami solat dia akan ajak ahlia keluarga yang lain untuk turut bersolat.




tapi kalau suami hanyut sekali tak solat, susah la. sebab dia akan buat tak kesah kalau ahli keluarga yang lain tak solat. hasilnya jadilah keluarga yang tak jaga solat. di sinilah punca segala masalah rumahtangga nanti.

aku tak nafikan yang kewangan juga menjadi punca utama perceraian. tapi kalau semuanya jaga solat, masalah kewangan bukan menjadi punca utama. diorang akan redha dan suami akan sedar tanggungjawab dia kepada keluarga. dan dia akan berkerja keras untuk keperluan keluarga.

jadi, tips yang paling utama untuk cari jodoh adalah dengan mencari pasangan yang jaga solat. bukan berpura-pura solat. tetapi yang betul-betul ikhlas dengan Allah.

aku tertarik dengan ceramah tentang tips cari jodoh atau bakal suami oelah wardina ni. sangat mendalam mesej dan tegurannya:


Reactions

Post a Comment

0 Comments