kawan aku hampir bunuh diri sebab malu di FB

bila la dak heliza ni nak add aku sebagai friend dia kat fb. lama dah tunggu ni

nak bunuh diri


kawan aku... tapi tak pernah jumpa. hanya kawan di fb. entah macamana tetiber tengok dah ada dalam friendlist. aku pun tak tau bila aku approved dia jadi friend kat fb ni.

tak perlulah aku dedahkan identiti. tak perlu jugak aku screenshot profile dia. sebab aku pun tak baik sangat pun dengan dia. cuma apabila status dia lau kat timeline aku, aku like. mungkin sebab itu ada saja updates dia kat fb yang aku nampak.

fb ni kalau kita tak like dan tak komen kat status kawan-kawan, nanti apa yang dia updates kat status dia kita tak nampak. dia tak lalu di timeline kita. aku pernah terkena.

meroyan di fb


kawan aku ni (real kawan, bukan yang aku cerita kat atas tu) kat dunia nyata dan juga kawan kat fb. aku adalah tak suka something pasal dia. status dia yang suka meroyan kat fb memang aku tak suka. boleh bawak aura negatif dalam hidup aku kalau aku baca.

so aku tak pernah like dan komen kat status dia. last-lst aku jumpa dia kat satu event ni dan dia bagitau aku yang dia terasa dengan aku sebab aku tak pergi ke majlis kesyukuran dia. aku cakap mana aku tau. dia cakap dia dah announce kat status dia.

huh.. memang la status dia tak naik kat timeline aku sebab aku tak pernah ada engagement dengan dia. laipun apa ke jadahnya ko jemput ke majlis ko main announce kat fb jer. PM personally la kalau betul nak jemput. kita ada adat kan...

cara nak elakkan fb kena hacked


ok berbalik kepada kawan yang memula aku cerita tadi. aku pernah terbaca yang dia ada tulis dia rasa macam nak bunuh diri sebab malu sangat-sangat. malu sebab kat fb dia share memacam benda yang entah apa-apa. kebanyakannya yang lucah.

elakkan akaun fb daripada kena hacked


sebenarnya dia tak tahu pun. fb dia kena hacked. mungkin sebab dia ni gemar sangat guna third part apps kat fb tu untuk main games la, main ramalan zodiak la dan memacam lagi. apps ni kadang-kadang umpan untuk developers dia hacked akaun kita.

so kita sebagai pengguna bijak fb kena la tau benda-benda macam ni. bukan sekadar tau taip dan share status jer. tips atau cara macamana nak elakkan akaun fb kena hacked kena jugak tau. search jer pasal tu kat google. mesti ada punya.

kena prepare benda-benda macam ni. jangan besok menyesal macam kawan fb aku tu.

ok.. jom jadi pengguna fb yang bijak!
Reactions

Post a Comment

0 Comments